עכו חומת העיר העתיקה

עמוד הבית > פרויקטים > עכו חומת העיר העתיקה

עכו חומת העיר העתיקה

עכו חומת העיר העתיקה

מיזם שימור הפינה הדרום מערבי בחומת עכו

את החומה הימית בעכו בנה השייח הבדואי, דאהר אל-עומר, במאה ה-18 כדי להפוך את כפר הדייגים הקטן לעיר בירתו. מאז, שליטי עכו השונים חיזקו את החומה, ביצעו בה תיקונים ושינו את צורתה.

מכיוון הים, הקיפה את העיר חומה ימית אחת. בפינתה הדרום-מערבית, שולב בחומה "בורג' סנג'אק" (מגדל הדגל), עליו הציבו הבריטים בשנות ה-20 מגדלור. בפרצת החומה שלמרגלותיו, נוצרה במשך השנים מעין לגונה ובתוכה שרידי יסודותיו של המצודה הטמפלארית הצלבנית, אותו החריבו הממלוכים בעת שכבשו את עכו בשנת 1291.

החומה בנויה מאבני כורכר, חלקם נלקחו ממבנים קדומים בעיר וחלקם נחצבו במיוחד לבניית החומה. הסקר ההנדסי השימורי שיזם תחום שימור ברשות העתיקות, בשיתוף החברה לפתוח עכו העתיקה ונצרת יחד עם רשות מקרקעי ישראל בשנת 1997, איתר מפגעים ונזקים בכל היקף החומה. מאות השנים שחלפו מאז בנייתה, האקלים, הסביבה הימית, הוספות ופעילויות נוספות גרמו לבליה של אבני הבנייה והרס החומה. מוטות עגינה מברזל ששולבו בחומה, תיקונים שבוצעו בבטון, שימוש בחומרי מליטה לא מתאימים וחוסר תחזוקה מקצועית יצרו בחומה סדקים, גרמו לנשירת אבנים ולהתפוררות חומרי הבנייה.

שיקום וייצוב החומה בפועל החלה בשנת 2009 ומאז הוא מתבצע בקטעים ולפי סדר עדיפויות באמצעות צוותי שימור של החברה לפיתוח עכו עתיקה ונצרת וקבלני שימור עצמאים.

מיזם השימור בפינה הדרום – מערבי של החומה, נועד להאט את קצב הבליה, לתקן את הנזקים ולהסיר את הסכנות הללו. העבודות כוללות, בין היתר, החלפת אבני בנייה לא יציבים, מילוי סדקים וחיזוקים הנדסיים. סדרת הפעולות כוללת שחזור קטעי החומה החסרות, מילוי ליבת החומה בחומרי מליטה חדשים ואיטום ראשי הקירות.

כתובת : רחוב ההגנה רחבת המגדלור

שם הלקוח (יוזם) : החברה לפיתוח עכו עתיקה ונצרת

אדריכל : חברת שימור קנטאור מטעם החברה לפיתוח עכו עתיקה ונצרת ורשות מקרקעי ישראל

תחילת הפרויקט : פברואר 2021

מצב בנייה : בביצוע

קן התור

חברת קן התור הינה בעלת הסיווגים והתקנים הגבוהים ביותר בענף הבנייה הישראלי, ספקית רשומה של משרד הביטחון, מוכרת לביצוע עבודות ממשלתיות ופועלת על פי תקן ISO 9001. להרחבה

פרויקטים עדכניים

ירושלים מגדל דוד
ירושלים מגדל דוד
ירושלים קשת ווילסון
ירושלים קשת ווילסון
רחובות בית קלור
רחובות בית קלור
נמל יפו – שיקום ושיפוץ מבנים 2+3
נמל יפו – שיקום ושיפוץ מבנים 2+3
שימור מבנה ראש הממשלה – תל אביב
שימור מבנה ראש הממשלה – תל אביב